• kontakt@jobsam.dk
  • Cookies- og Privatlivspolitik

Opbygning af CV


Opstilling og layout af CV

Det er vigtigt, at opstillingen af dit CV er pæn og overskuelig. På den måde kan arbejdsgiver hurtigt finde de oplysninger som er relevante for dem. Lav gerne luft mellem linerne, så det er letlæseligt - på JobSam kan du finde mange forskellige eksempler på CV.

Husk at arbejdsgiver ikke bruger mange minutter på at gennemlæse dit CV. Der er måske max 3 - 5 min. til at skimme det igennem. Derfor bør du heller ikke bruge mere end 2 sider på dit CV. Hvis du ikke kan få dit CV under 2 sider, så prøv at gennemlæse det og spørg dig selv, om alle informationer har relevans for jobbet.

Et CV skal være læse venligt og overskueligt. Brug meget gerne den samme skrifttype, skriftstørrelse og layout som i din ansøgning. Brug punktopstillinger og evt. marker vigtige informationer med fed eller kursiv.

Målet med dit CV er, at få arbejdsgiver til at se et match mellem din erfaring og virksomheden. Har du de efterspurgte kompetencer, vil arbejdsgiver også læse din ansøgning og invitere til jobsamtale.

Opsæt dit CV i Word eller Excel, men konverter det til pdf inden du sender afsted. Hvis du sender dit CV i Word, kan du risikere, at opstillingen og formatet ændres og at Word understreger ord og sætninger den ikke genkender.

Oplist dine oplysninger i følgende rækkefølge:

1. Indledning/resume
2. Personlige oplysninger
3. Erhvervserfaring
4. Uddannelse/kurser
5. IT
6. Sprog
7. Fritidsinteresser
8. Evt. referencer

Indledning

Start gerne dit CV med en lille indledning på 4-5 linjer, om din profil, både fagligt og personligt. Her skal du fremhæve de vigtigste punkter til, hvorfor arbejdsgiveren skal vælge netop dig. Beskriv hvad du kan tilbyde og hvor der er match mellem dig og arbejdsgiver.

Undgå og drop de klassiske gloser som "Jeg kan holde hovedet koldt i stressende situationer" " Jeg kan have mange bolde i luften" Beskriv hellere hvor du skiller dig ud og hvad du er god til, f.eks. "12 års erfaring med økonomisk styring af dansk designvirksomhed…"

Skriv det vigtigste først i dit CV. Tænk på at arbejdsgiver læser dit CV igennem først. Derfor skal du ikke starte med at skrive, at du har 2 børn på 4 og 5 år, bor i Roskilde og elsker gåture ved havet. Start med at beskrive hvad du har lavet og dine største resultater og kompetencer.

Personlige oplysninger

Oplys alle de obligatoriske informationer som, navn, adresse, by, telefon, e-mail. Det er væsentligt, at dine oplysninger er med, da arbejdsgiver skal kunne kontakte dig, for en evt. jobsamtale eller udbydende spørgsmål. Husk at skrive dit private telefonnummer, så en ny arbejdsgiver ikke ringer på dit arbejdsnummer.

Hold det kort - undgå at bruge for meget plads eller tid på personlige oplysninger.

Du behøver ikke skrive om din alder eller samlivs situation, hvis du ikke vil oplyse dette. Oplysninger om antallet af børn og bedstemødre er i lang de fleste tilfælde, ikke relevant for arbejdsgiver og derfor behøver du ikke medtage dette i dit CV.

Erhvervserfaring

Beskriv alle de relevante arbejdsforhold du tidligere har haft. Start altid med det nyeste først. Nævn gerne titel, arbejdssted og tidsinterval. Det er også en god ide at beskrive de resultater du har opnået og de områder du har haft ansvar for. Selvfølgelig med relevans til det nye job.

Du behøver ikke nævne alle dine tidligere ungdomsjobs, hvis det ikke er relevant for ansættelsen. Hvis det giver et bedre indtryk, kan du samle dem under et. F.eks. opvasker på en restaurant og arbejde i en bagerbutik "Forskellige ansættelser i fødevarevirksomheder".

Praktik
Under erhvervserfaring, kan du også anføre, hvis du tidligere har været i praktik.

Frivilligt arbejde
Frivilligt arbejde eller tillidshverv kan vise noget om din personlighed og kan med fordel nævnes i et CV. Beskriv hvad du har lavet og opnået.

Uddannelse

Beskriv din(e) uddannelser med de nyeste først. Angiv titel, sted og tidsinterval. Du behøver ikke vedlægge karakterliste, denne kan udleveres ved forespørgelse.

Beskriv konkret hvad din uddannelse har givet dig og som du kan tage med til den kommende arbejdsgiver. Fremhæv gerne nogle af de fag, cases eller projekter som er relevante for stillingsopslaget. Du behøver ikke at nævne dit karaktersnit, hvis det ikke hjælper dig.

Kursus- og efteruddannelse

Beskriv kun de kurser og evt. efteruddannelse der har relevans for jobbet. Skriv de nyeste kurser først. Kurser kan give et indtryk af, at du er up to date med viden på et område.

IT

Beskriv hvilke relevante IT-systemer og programmer du behersker og på hvilket brugerniveau. Ekspert niveau eller bruger.

Du skal ikke bruge to A4 sider på at oplyse hvilke computerprogrammer du mestrer. Beskriv kun de relevante for jobopslaget.

Brug gerne din research på jobopslaget, til at fremhæve dine specifikke it-kundskaber.

Sprog

Beskriv hvilke sprog du behersker og på hvilket brugerniveau. Godt, flydende eller brugerniveau. Beskriv om du kan sproget i både skrift og tale.

Fritidsinteresser

Beskriv kort dine fritidsinteresser. Dette viser noget om dig som person, hvad du interesserer dig for og bruger du din fritid på.

Hvis du f.eks. dyrker en holdsport, kan det være med til at signalere du har gode samarbejdsevner og er en teamplayer. Dyrker du triatlon, kan det vise du er ambitiøs og målrettet.

Referencer

Nævn gerne, hvis der er nogle referencer som arbejdsgiver må indhente. Du behøver ikke opliste alle specifikke personer, men bare oplyse, de kan hentes ved forespørgsel. Husk altid at fortælle dine referencer, at de bliver ringet op, inden en kommende arbejdsgiver ringer.

Overvej grundigt, hvem du vælger som reference. Ikke alle arbejdsgivere opfatter en tidligere kollega, som en god eller pålidelig reference. En tidligere chef eller afdelingsleder kan virke mere troværdigt.

Øvrige oplysninger

F.eks. kørekort, ikke-ryger mv.