2 ud af 3 danske virksomheder er aktive på de sociale medier og næste halvdelen har prøvet at slå en stilling op på LinkedIn. Derfor er LinkedIn i dag et væsentligt værktøj når man er jobsøgende. Med en aktiv og opdateret LinkedIn profil har du lettere ved at blive fundet af virksomheder.
LinkedIn kan fungere som et udvidet CV i din jobsøgning. Her kan du udspecificere dine kompetencer og fagligheder. På LinkedIn kan du selv lave/oprette indlæg og/eller kommentere på andres. Jo mere aktiv du er, jo mere opmærksomhed kan du tiltrække.
Det er vigtigt, at du gør noget ud af din LinkedIn profil. Det er dit ansigt ud af til og offentligt for alle. Sørg for, at alle relevante oplysninger er medtaget. Husk også at opdatere din profil løbende, så glemmer du ikke vigtige informationer om dig selv.
Start med at oprette og opsætte din LinkedIn profil. Det betaler sig at bruge lidt tid til opsætningen og lære systemet at kende. En velformuleret og veloptimeret profil, kan være med til at hive drømmejobbet i land.
Vær aktiv og lav nogle opdateringer, så dit navn og profil kommer rundt på LinkedIn. Dit netværk bliver på den måde gjort opmærksom på du er til stede, og vil kunne huske dig bedre.
Opbygning af netværk tager tid. Det er derfor vigtigt du opbygger dit netværk nu, også selvom du er i job. Den dag du bliver jobsøgende, er det træls at vente på at opbygge et netværk - gå derfor igang allerede i dag.
For at få det optimale ud af din LinkedIn profil skal du skabe et netværk med relevante personer du kender. Et oplagt sted at starte, er dine nuværende og tidligere kollegaer. Dette kunne også være kunder eller leverandører fra dit arbejde. Derudover kan du også tilføje arbejdsgivere, venner, familie og andre i din omgangskreds. Har du været på kursus eller til foredrag, kunne du også tilføje underviser og/eller de andre deltagere.
Som overskriften i en jobansøgning, er overskriften på din LinkedIn profil også vigtigt. Med en fangende overskrift, er der større chance for, at en kommende arbejdsgiver klikker på netop dig. Hvis du skriver din jobtitel eller overskrift, skal det ikke bare stå "Revisor". Det skal f.eks. være "Værdiskabende revisor med koncernstyring som speciale". Ved tilføjelse af et par ekstra søgeord, er du ikke kun revisor, men du har også speciale i koncernøkonomi.
Beskrivelse/resumePå din LinkedIn profil kan du starte med at lave en kort beskrivelse af dig selv og dine kvalifikationer. Hvad fremhæver dig som en god medarbejder? Hvad brænder du for? Hvad kan du tilbyde til en kommende arbejdsgiver?
SprogHvis du behersker engelsk i både skrift og tale, kan du med fordel lave din beskrivelse/resume på både engelsk og dansk. På denne måde viser du, at du behersker sproget og du henvender dig til både danske og engelsktalende virksomheder.
BilledeDet første en kommende arbejdsgiver ser, er dit profilbillede. Her er det vigtigt, at du signalere hvem du er. Lad være med at vælge et profil billede fra en bytur med vennerne eller fra den sidste julefrokost.
Hvis du ikke er den store fotomodel eller særlig fotogen, kan du med fordel vælge et sort/hvidt billede. Hvis du ikke har et godt og professionelt billede, kan du med fordel investere i et. Mange fotografer kan tage et godt og professionelt billede af dig, for et meget beskedent beløb.
Uddannelser og erfaringDu behøver ikke gå i mindste detalje med alt din erfaring og dine uddannelser. Var du flaskedreng i Lokal Brugsen, sikrer det dig ikke direktørjobbet. Og har du taget 15 efteruddannelseskurser i "Sy og Strik på tid" gavner dig heller ikke.
Det er ikke noget krav, at du skal fortælle om alle ansættelsesforhold du har haft. Du bestemmer selv hvilke du vil fremhæve. Brug kun de mest relevante og brugbare.
ErhvervserfaringUnder hvert af tidligere job, kan du med fordel beskrive dine arbejdsopgaver og de ansvarsområder du har beskæftiget dig med. Fremhæv gerne dine resultater og andre opnåede mål.
Digital anbefalingNogle virksomheder er i dag gået over til at lave digitale anbefalinger, som kan tilknyttes ens LinkedIn profil. Dette kan øge kvaliteten af din LinkedIn profil, hvis du har nogle anbefalinger. Gerne fra tidligere arbejdsgivere, kollegaer eller samarbejdspartnere.
KvalifikationerFremhæv dine kvalifikationer og "skills". Du kan selv angive hvilke spidskompetencer du har og fremhæve dem. På LinkedIn kan du også få andre til at bekræfte dine kvalifikationer. Personer i dit netværk kan bekræfte en bestemt "Skill" f.eks. bogføring, som du er god til. Dette kan styrke din profil og gøre det mere troværdig.