• kontakt@jobsam.dk
  • Cookies- og Privatlivspolitik

Uopfordret ansøgning


Søg uopfordret

Over en tredjedel af alle danske virksomheder har ansat en medarbejder, der har ansøgt uopfordret. Den største udfordring ved en uopfordret ansøgning er, at du skal overbevise arbejdsgiveren, at virksomheden har brug for en ekstra medarbejder, som de ikke søger.

Nogle syntes det kan virke anmassende at sende en uopfordret ansøgning. Det kan dog være en god måde at vise, du har en oprigtig interesse i virksomheden. Derudover kan det også virke positivt for en arbejdsgiver, at du uopfordret, har sendt en ansøgning til netop deres virksomhed.

Andre fordele ved at ansøge uopfordret:
- Du har ingen eller meget få konkurrenter. Din jobansøgning ligger ikke i bunken, sammen med en masse andre.
- Du kan selv vælge, hvad du vil fokusere på i din ansøgning.
- Du vælger selv de virksomheder og brancher du vil søge hos.
- Du tager initiativ og viser interesse for arbejdsgiver.

Research - før du søger

Når du har fundet den virksomhed, du vil sende en ansøgning til, bliver du selv nødt til at undersøge, hvordan dine kompetencer matcher virksomhedens behov, da du ikke har et stillingsopslag og gå ud fra. Tjek evt. virksomhedens hjemmeside, Facebook, LinkedIn eller ring til virksomheden. Google kan være din bedste ven. Desto mere du ved om virksomheden, jo bedre chance har du for at finde ud af, hvordan du kan løse deres opgaver og hvordan du kan sælge dig selv.

En anden mulighed er at finde gamle jobopslag for den virksomhed, du gerne vil søge hos. Der kan du se hvilke stillinger de tidligere har haft opslået og evt. læse mere om værdier, kultur og krav mv.

Ring først

Det kan være en stor fordel at ringe inden du sender din ansøgning. Ring og undersøg om virksomheden modtager uopfordret ansøgninger og evt. hvem du må sende til den f.eks. en leder, HR-ansvarlig eller direktør. På denne måde sikrer du også, at din jobansøgning lander i den korrekte indbakke og øger chancerne for at blive læst.

Husk en stærk overskrift

Overskriften og de første par linjer er afgørende, i forhold til om modtageren læser videre og dermed resten af ansøgningen. Start med at fortælle, hvad virksomheden får ud af at ansætte netop dig. Prøv at skab et behov for læseren og vis, det er dig der kan opfylde deres behov.

Hvis du sender din ansøgning som e-mail, skal du finde en passende overskrift i emnefeltet. En man som arbejdsgiver har lyst til at læse. Det kan også virke positivt, hvis du kan tilføje dine kompetencer i overskriften. F.eks. "Controller - med speciale i økonomi og administration."

Hvem er du og hvad kan du?

Beskriv præcis i din ansøgning, hvad du kan, hvilken opgave du kan løse og hvilken stilling du søger. Jo mere præcis du er, desto nemmere kan virksomheden se, at de har brug for netop en med dine kompetencer.

Husk altid at fokusere på, hvad du kan gøre for virksomheden, og ikke hvad virksomheden kan gøre for dig. Undgå "Jeg ville kunne udvikle mig perfekt i jeres type virksomhed, da…" Der er et no-go. Brug i stedet krudtet på at fortælle, hvordan du kan udvikle virksomheden.

Prøv at stille dig selv følgende spørgsmål: Hvorfor skriver du til virksomheden? Og hvad kan du tilbyde dem? Hvilke problemer kan du løse for dem og hvor kan du gøre en forskel? Derudover er det en god ide er at påpege, at du er meget fleksibel og kan begynde på jobbet med det samme. Overvej at nævne, om du kunne være interesseret i deltids ansættelse, projektansættelse eller vikar arbejde.

En fremtidig arbejdsgiver kan godt finde på at lede efter dig på nettet, for at lave lidt research om dig. Få derfor arbejdsgiveren hen, hvor du gerne vil findes. Indsæt et link til din LinkedIn-profil eller link til projekter, hjemmesider eller løsninger, som du har været med til at udvikle.

Hvilke virksomheder skal jeg sende til?

- Brug LinkedIn.
- Spørg i dit netværk, Facebook, LinkedIn, familie, venner, tidligere kollegaer.
- Evt. tidligere kunder, konkurrenter eller leverandører til dit tidligere arbejde.
- Find evt. gamle jobannoncer på jobindex.dk.
- Virksomheder i dit nærområde og/eller efter branche.

Følg op på din ansøgning

Formålet med din jobansøgning, er at du skal til en jobsamtale eller at virksomheden kontakter dig, næste gang, de har en ledig stilling. Men prøv alligevel at ringe til virksomheden en uges tid efter du har sendt din ansøgning. Spørg om virksomheden er interesseret i et møde, hvor du kan fortælle mere om dig selv og hvad du kan tilbyde. Forbered arbejdsgiver på, at du ringer, ved at skrive det i ansøgningen.

Husk det er ikke flovt eller pinligt at ringe og spørge om et møde/samtale. Du vil højst sandsynlig få et nej eller to. Men det er ikke sikkert det er på grund af dig eller dine kompetencer. Det kunne også være på grund af:
- Der er ingen ledige stillinger.
- Du matchede ikke med virksomheden.
- De havde for travlt.
- Ikke ressourcer til at ansætte dig/ikke luft i budgettet.

Hvis du får afslag, kan det være at arbejdsgiveren kender andre virksomheder, hvor der var en chance for ansættelse. Så husk at spørge om det, imens du ringer.

Der er som sagt en sandsynlighed for at du får et afslag, men hvis der kommer en ledig stilling om en måned, kan det være du har gjort et positiv indtryk og/eller du bliver kontaktet for en mulig samtale. Se derfor også en uopfordret ansøgning, som en mulig investering i fremtiden.

Målret din ansøgning

Som andre ansøgninger, er det meget vigtigt du målretter din ansøgning specifikt til den virksomhed ansøger hos. Generelle ansøgninger duer ikke, særligt ikke når du sender en uopfordret ansøgning. Find oplysninger om virksomheden på deres hjemmeside og sæt dig ind i, hvad virksomheden laver. På den måde kan du bedre vise arbejdsgiver, hvilke arbejdsopgaver du kan løse og hvilken rolle du kan påtage dig.

Du skal kunne beskrive hvilke opgaver du kan løse for virksomheden. Gør modtageren nysgerrig, efter at ville høre mere om dig. Det er ikke kun din ansøgning du skal målrette og tilpasse, det bør du også gøre i dit CV.

Referencer

Det er altid kun en fordel, hvis du kan nævne et par tidligere arbejdsgivere og bruge som reference. Det kan øge din troværdig, hvis andre kan anbefale dig. Husk at skrive, om det er på e-mail eller om man må kontakte dem telefonisk. Fortæl og afklar altid med dine referencer/kontaktpersoner inden du sender ansøgningen.

Læs mere om referencer.

Øvrigt

Når du sender din ansøgning som e-mail, bør du skrive din ansøgning direkte i mailen. Dette gør at modtageren ikke skal klikke i din ansøgning, hvis den kun er vedhæftet som pdf-fil. Hvis modtageren skal klikke på en fil og tilmed udskrive ansøgningen, risikere du at miste modtageren i processen. Du må dog gerne vedhæfte din ansøgning og CV i e-mail. "Ansøgning og CV er også vedhæftet som pdf"

Husk derfor at opsætte din e-mail pænt og letlæseligt. Indsæt også gerne et link til din LinkedIn-profil og andre relevante projekter.