• kontakt@jobsam.dk
  • Cookies- og Privatlivspolitik

Hjælp til jobannonce


Skriv en god jobannonce

I fremtiden kommer der til at mangle arbejdskraft i Danmark, og derfor er det vigtigt at kunne tiltrække nye medarbejdere, når du har brug for den. Med en god jobannonce får du de rigtige ansøgere på det rigtige tidspunkt.

Det kan dog være været svært at skrive en god jobannonce, særligt fordi de færreste har den store erfaring i at skrive en annonce. Resultatet af en dårlig og fejlskrevet jobannonce er, at du får en bunke ukvalificerede ansøgninger, og du må starte forfra med at formulere din jobannonce.

Inden du går i gang med din jobannonce, kan det være en fordel at lave en kort job- og personprofil. I den oplister du alle dine krav og ønsker til en ny medarbejder. En slags huskeliste, så du sørger for at få alle de væsentligste ting med i din jobannonce. Denne kunne indeholde følgende:

- Stillingsbetegnelse
- Startdato for ansættelse i stillingen
- Nævn de tre vigtigste ting ved stillingen
- Nævn de fem vigtigste arbejdsopgaver
- Faglige krav til ansøgeren
- Personlige krav til ansøgeren.

Layout og sprogbrug

En jobannonce bør ikke være for lang, da du kan ikke fastholde ansøgerens interesse. Gå efter, at jobannoncen ikke overstiger en side. Kan du ikke det? Prøv at gennemgå jobannoncen en gang til, og se, om du kun har medtaget det relevante. En ansøger behøver ikke at vide alt om virksomheden og stillingen, beskriv kun det mest nødvendige.

Brug det sprog og den tone i jobannoncen, som I plejer at bruge på arbejdspladsen. Så finder du de bedst egnede kandidater. Er der meget humor på arbejdspladsen, og tonen er meget fri, så vis det i jobannoncen.

Det virker mere målrettet og personligt, hvis du prøver at henvende dig direkte til ansøgeren. Dette kan gøres ved at skrive Du skal kunne arbejde selvstændigt i stedet for Ansøgeren/kandidaten skal kunne arbejde selvstændigt Ligeledes kan du gøre i forhold til virksomheden, f.eks. Vi lægger stor vægt på et uformelt arbejdsmiljø i stedet Virksomheden lægger stor vægt på et uformelt arbejdsmiljø.

Til sidst bør du lade en anden medarbejder i virksomheden gennemlæse stillingsopslaget, inden det offentliggøres. Der fanger du de fleste tegnsætnings- og stavefejl, som man ofte stirrer sig blind på.

Med ærlighed kommer du længst

Vær ærlig i jobannoncen, for det nytter ikke at oversælge jobbet. Hvis du lover guld og grønne skove, og ansøgeren bagefter finder ud af, at det var en fis i en hornlygte, skal du sandsynligvis starte forfra med en ny jobannonce.

Er der mange rutinemæssige opgaver i stillingen, så skriv det i jobannoncen. Husk, at du ikke skal gå efter at modtage mange jobansøgninger, du skal gå efter at få den rigtige.

Forventninger og krav til ansøgere

Det kan være svært at få alle dine ønsker om kvalifikationer til en ny medarbejder opfyldt. Nogle virksomheder forventer, de kan få en ny medarbejder med en ph.d. i Økonomi, Kunst og Boligindretning, og derover skal medarbejderen også kunne tale russisk.

Opstil derfor nogle realistiske krav til en ny medarbejder, ellers risikerer du at skæmme gode ansøgere væk. Hvis det er en særligt krævende stilling, som kræver flere uddannelser og meget erfaring, skal disse selvfølgelig medtages.

Derudover skal du klart kunne beskrive, hvad der er et krav, og hvad der er et ønske til stillingen. Hvis ansøgere ser dine ønsker som et krav for at kunne søge stillingen, kan du skræmme mange potentielle medarbejdere væk.

Indhold til en god jobannonce

En god jobannonce kan være forskellig fra virksomhed til virksomhed, men en jobannonce bør altid indeholde følgende punkter:

1. Overskrift

En god overskrift er vigtig i forhold til at fange læserens interesse. Størstedelen af alle jobsøgere bliver fanget af en god overskrift. Titlen på jobbet må meget gerne være en del af overskriften, så ansøgere ikke er tvivl om, hvem og hvad du søger.

Lav gerne en overskrift, der skiller sig ud fra dine konkurrenter, da dette kan øge fokus på din jobannonce. Dette kan også optimere din placering i forhold til søgemaskiner som Google og på jobportaler.

2. Indledning

Hvis du medtager en lille indledning på et linjer, kan det være med til at gøre stillingen spændende og kan fastholde læserens interesse. Hvad gør jeres virksomhed speciel? Hvorfor er det en god arbejdsplads? Hvad kan I tilbyde, både de kontante goder og de bløde værdier? Faglig eller personlig udvikling?

Derudover kan du også nævne:

- om stillingen er på deltid/fuld tid.
- virksomhedens størrelse, ansatte, omsætning, afdelinger mv.
- kollegaer og kulturen.

Hvis jeres virksomhed er lidt ukendt, er det også vigtigt, at du får beskrevet klart og tydeligt, hvad virksomheden laver, og evt. visioner og strategier. Husk dog stadig, at en jobannonce skal have det største fokus på jobbet, ikke på virksomheden.

3. Beskrivelse af jobbet

Beskriv jobindholdet og de væsentligste arbejdsopgaver. Dette kunne f.eks. være:

- Beskriv de forskellige arbejdsopgaver.
- Hvilke primære arbejdsopgaver kan man forvente?
- Hvad bliver de væsentligste arbejdsområder?
- Hvilket team skal ansøgeren være en del af?
- Er der fleksible arbejdstider?
- Hvilke udfordringer kan der være?
- Er der udviklingsmuligheder?

Der er delte meninger om, hvorvidt du kan opstille arbejdsopgaverne i punktform, men dette er en smagssag og op til dig selv. Husk dog at medtage alle fakta som arbejdsadresse, arbejdstid mv.

4. Beskrivelse af ansøgeren

Her skal du nævne alle de forventninger, du har til den rette ansøger. F.eks. krav til kvalifikationer, faglig erfaring eller uddannelse mv.

Beskriv både de faglige og personlige krav og ønsker, du har til ansøgeren. Skriv aldrig om ansøgeren i 3. person. Omtal ansøgeren direkte "Du har en baggrund som…" Dette gør jobannoncen mere personlig og afslappet.

Her er det vigtigt, at der ikke er tvivl om, hvad der er et krav, og hvad der er et ønske. Opfattes f.eks. et ønske om kendskab til Office-pakken som et krav, kan det resultere i forkerte eller manglende ansøgere.

5. Andre oplysninger

Her kan du nævne alle de andre væsentlige informationer om jobbet. Skal man have en ren straffeattest? Er kørekort nødvendigt? Er der specielle krav til vagter, mødetider mv.? Her kan du også nævne, om arbejdet er omfattet af en overenskomst, eller om lønnen vil blive forhandlet individuelt.

Står det ikke andre steder, kan du også her nævne: kontaktinformation, ansøgningsfrist, tiltrædelsesdato, fuld tid/deltid, rejseaktivitet. Ønsker du særlige bilag tilsendt, f.eks. udtalelser, karakterbreve mv., kan dette også nævnes her.

Husk at påføre en kontaktperson vedrørende stillingen, med telefonnr. og e-mail, så alle ved, hvor man kan stille spørgsmål. Det er en god ide, hvis I gør en intern medarbejder ansvarlig for jobannoncen, så alle spørgsmål kommer til den samme person.

Lav gerne et link til jeres hjemmeside, så ansøgere kan læse mere om virksomheden.

Afslut med at påføre en ansøgningsfrist og evt. en dato for jobsamtaler.

Tjekliste til en jobannonce

  1. Skriv en fængende og spændende overskrift
  2. Del teksten i jobannoncen op i mindre afsnit
  3. Skriv kort og præcist, undlad det irrelevante
  4. Beskriv, hvilke opgaver der skal løses
  5. Beskriv, Hvad forventer du af ansøgeren
  6. Dobbelttjek din annonce for stavefejl
  7. Få en kollega/medarbejder til at læse korrektur
  8. Angiv korrekte kontaktinformationer, tlf. nr., e-mail mv.
  9. Husk at påføre en ansøgningsfrist.

Læs også om hvor skal du annoncere?